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| Acesso ao texto completo restrito à biblioteca da Embrapa Semiárido. Para informações adicionais entre em contato com cpatsa.biblioteca@embrapa.br. |
Registro Completo |
Biblioteca(s): |
Embrapa Semiárido. |
Data corrente: |
30/11/2012 |
Data da última atualização: |
26/07/2016 |
Autoria: |
VITAL, T. W.; MOLLER, H. D.; FAVERO, L. A.; SAMPAIO, Y. de S. B.; SILVA, E. |
Afiliação: |
Tales Wanderley Vital, UFRPE; Horst Dieter Moller, UFRPE; Luis Andrea Favero, UFRPE; Yony de Sá Barreto Sampaio, UFRPE; Elias Silva, IFET - PE. |
Título: |
A fruticultura de exportação do Vale do São Francisco e a crise econômica: efeitos sobre a convenção coletiva de trabalho 2009-2010. |
Ano de publicação: |
2011 |
Fonte/Imprenta: |
Revista em Agronegócios e Meio Ambiente, Maringá, v. 4, n. 3, p. 365-390, set/dez. 2011. |
Idioma: |
Português |
Conteúdo: |
A crise econômica mundial vem reduzindo o consumo de produtos importados, principalmente nos EUA e na EU, atingindo a uva e a manga do Vale do São Francisco, colocadas nesses mercados em 2008. Essas frutas, na quase totalidade, foram entregues em consignação para pagamento com 90 a 120 dias após as vendas. A redução das exportações e dos preços tem levado muitas empresas a suspenderem temporariamente suas atividades produtivas, chegando algumas a fecharem as portas. A redução da atividade econômica vem também afetando a procura por trabalhadores e provocando uma queda do nível de emprego na região, com previsão de agravamento em 2009. A convenção coletiva mediada pelo Ministério do Trabalho e Emprego foi iniciada no final de janeiro e concluída em fevereiro de 2009. A atual crise econômica, iniciada em 2008, vem atingindo tanto a classe trabalhadora como a classe patronal. Verificar a posição dos dois grupos e a defesa de seus interesses, tanto na preparação quanto após o resultado da convenção, foi o principal objetivo deste trabalho. A conclusão desta pesquisa é que a manutenção dos postos de trabalho dominou a pauta das negociações em detrimento de aumento salarial, seguindo o caminho natural de negociações coletivas quando a ameaça é o desemprego em massa. |
Palavras-Chave: |
Convenção Coletiva de Trabalho; Fruit exportation; Fruticultura irrigada; Vale do São Francisco. |
Thesagro: |
Comercio Exterior; Exportação; Fruticultura. |
Categoria do assunto: |
E Economia e Indústria Agrícola |
Marc: |
LEADER 02168naa a2200253 a 4500 001 1940849 005 2016-07-26 008 2011 bl uuuu u00u1 u #d 100 1 $aVITAL, T. W. 245 $aA fruticultura de exportação do Vale do São Francisco e a crise econômica$befeitos sobre a convenção coletiva de trabalho 2009-2010.$h[electronic resource] 260 $c2011 520 $aA crise econômica mundial vem reduzindo o consumo de produtos importados, principalmente nos EUA e na EU, atingindo a uva e a manga do Vale do São Francisco, colocadas nesses mercados em 2008. Essas frutas, na quase totalidade, foram entregues em consignação para pagamento com 90 a 120 dias após as vendas. A redução das exportações e dos preços tem levado muitas empresas a suspenderem temporariamente suas atividades produtivas, chegando algumas a fecharem as portas. A redução da atividade econômica vem também afetando a procura por trabalhadores e provocando uma queda do nível de emprego na região, com previsão de agravamento em 2009. A convenção coletiva mediada pelo Ministério do Trabalho e Emprego foi iniciada no final de janeiro e concluída em fevereiro de 2009. A atual crise econômica, iniciada em 2008, vem atingindo tanto a classe trabalhadora como a classe patronal. Verificar a posição dos dois grupos e a defesa de seus interesses, tanto na preparação quanto após o resultado da convenção, foi o principal objetivo deste trabalho. A conclusão desta pesquisa é que a manutenção dos postos de trabalho dominou a pauta das negociações em detrimento de aumento salarial, seguindo o caminho natural de negociações coletivas quando a ameaça é o desemprego em massa. 650 $aComercio Exterior 650 $aExportação 650 $aFruticultura 653 $aConvenção Coletiva de Trabalho 653 $aFruit exportation 653 $aFruticultura irrigada 653 $aVale do São Francisco 700 1 $aMOLLER, H. D. 700 1 $aFAVERO, L. A. 700 1 $aSAMPAIO, Y. de S. B. 700 1 $aSILVA, E. 773 $tRevista em Agronegócios e Meio Ambiente, Maringá$gv. 4, n. 3, p. 365-390, set/dez. 2011.
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Registro original: |
Embrapa Semiárido (CPATSA) |
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Volume |
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URL |
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Registro Completo
Biblioteca(s): |
Embrapa Suínos e Aves. |
Data corrente: |
08/11/2017 |
Data da última atualização: |
18/06/2019 |
Tipo da produção científica: |
Artigo em Periódico Indexado |
Circulação/Nível: |
C - 0 |
Autoria: |
GORAGA, Z.; BEKELE, A.; DEGEFA, T.; ALWI, M.; MENGESHA, M.; LIMA, G. J. M. M. de. |
Afiliação: |
ZEMELAK GORAGA, Ethiopian Biotechnology Institute; ABATE BEKELE, Ethiopian Institute of Agricultural Research at DZARC; TAMRAT DEGEFA, Ethiopian Institute of Agricultural Research at DZARC; MISBA ALWI, Ethiopian Institute of Agricultural Research at DZARC; MAMMO MENGESHA, Ethiopian Institute of Agricultural Research at DZARC; GUSTAVO JULIO MELLO M DE LIMA, CNPSA. |
Título: |
Live pigs marketing and buyers' characteristics in Ethiopia. |
Ano de publicação: |
2017 |
Fonte/Imprenta: |
Academic Research Journal of Agricultural Science and Research, v. 5, n. 4, p. 244-254, 2017. |
Idioma: |
Inglês |
Conteúdo: |
Abstract: The study presented valuable information on live pigs? marketing, buyers? characteristics, purpose of buying pigs, partnerships among market actors, trend of swine business and motivational drivers in swine sector of Ethiopia. A total of 66 swine farms were selected in six major towns to collect quantitative and qualitative data on the studied parameters. A multi-stage sampling procedure was employed to select sampling areas and respondents. A standardized questionnaire was used to collect the data using person to person interview. Data were analyzed using appropriate statistical procedures of SPSS. On average 10, 40 and 163 pigs per farm per year were sold in small, medium and large scales of production, respectively, and this was statistically significant (P<0,05) across the three scales of production. Brokers (40%), people in informal market (20%) and owners of nearby farms (14.5%) were the main buyers of live pigs in Ethiopia. The study revealed that the main purposes of buying live pigs in Ethiopia were for re-selling and/or production. About 80.4% of the interviewed swine producers had no partnership with buyers, i.e. they were independent and met just on spot market. The involvement of foreigners in pigs? production chain was much higher (54.5%) than their involvement in processing (11.4%) and marketing (34.1%) chains in Ethiopia. According to the findings of the study, a positive trend for swine business was observed in Ethiopia. 45.2% of the respondents did show an interest to continue their business with an increasing level of production. Key information obtained from this study can be used to develop strategies aiming to improve live pigs? marketing in the country. MenosAbstract: The study presented valuable information on live pigs? marketing, buyers? characteristics, purpose of buying pigs, partnerships among market actors, trend of swine business and motivational drivers in swine sector of Ethiopia. A total of 66 swine farms were selected in six major towns to collect quantitative and qualitative data on the studied parameters. A multi-stage sampling procedure was employed to select sampling areas and respondents. A standardized questionnaire was used to collect the data using person to person interview. Data were analyzed using appropriate statistical procedures of SPSS. On average 10, 40 and 163 pigs per farm per year were sold in small, medium and large scales of production, respectively, and this was statistically significant (P<0,05) across the three scales of production. Brokers (40%), people in informal market (20%) and owners of nearby farms (14.5%) were the main buyers of live pigs in Ethiopia. The study revealed that the main purposes of buying live pigs in Ethiopia were for re-selling and/or production. About 80.4% of the interviewed swine producers had no partnership with buyers, i.e. they were independent and met just on spot market. The involvement of foreigners in pigs? production chain was much higher (54.5%) than their involvement in processing (11.4%) and marketing (34.1%) chains in Ethiopia. According to the findings of the study, a positive trend for swine business was observed in Ethiopia. 45.2% of the respondents di... Mostrar Tudo |
Palavras-Chave: |
Etiópia. |
Thesagro: |
Custo de produção; Mercado internacional; Mercado produtor; Produção animal; Suinocultura. |
Thesaurus NAL: |
marketing. |
Categoria do assunto: |
-- |
Marc: |
LEADER 02479naa a2200265 a 4500 001 2079245 005 2019-06-18 008 2017 bl uuuu u00u1 u #d 100 1 $aGORAGA, Z. 245 $aLive pigs marketing and buyers' characteristics in Ethiopia.$h[electronic resource] 260 $c2017 520 $aAbstract: The study presented valuable information on live pigs? marketing, buyers? characteristics, purpose of buying pigs, partnerships among market actors, trend of swine business and motivational drivers in swine sector of Ethiopia. A total of 66 swine farms were selected in six major towns to collect quantitative and qualitative data on the studied parameters. A multi-stage sampling procedure was employed to select sampling areas and respondents. A standardized questionnaire was used to collect the data using person to person interview. Data were analyzed using appropriate statistical procedures of SPSS. On average 10, 40 and 163 pigs per farm per year were sold in small, medium and large scales of production, respectively, and this was statistically significant (P<0,05) across the three scales of production. Brokers (40%), people in informal market (20%) and owners of nearby farms (14.5%) were the main buyers of live pigs in Ethiopia. The study revealed that the main purposes of buying live pigs in Ethiopia were for re-selling and/or production. About 80.4% of the interviewed swine producers had no partnership with buyers, i.e. they were independent and met just on spot market. The involvement of foreigners in pigs? production chain was much higher (54.5%) than their involvement in processing (11.4%) and marketing (34.1%) chains in Ethiopia. According to the findings of the study, a positive trend for swine business was observed in Ethiopia. 45.2% of the respondents did show an interest to continue their business with an increasing level of production. Key information obtained from this study can be used to develop strategies aiming to improve live pigs? marketing in the country. 650 $amarketing 650 $aCusto de produção 650 $aMercado internacional 650 $aMercado produtor 650 $aProdução animal 650 $aSuinocultura 653 $aEtiópia 700 1 $aBEKELE, A. 700 1 $aDEGEFA, T. 700 1 $aALWI, M. 700 1 $aMENGESHA, M. 700 1 $aLIMA, G. J. M. M. de 773 $tAcademic Research Journal of Agricultural Science and Research$gv. 5, n. 4, p. 244-254, 2017.
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Registro original: |
Embrapa Suínos e Aves (CNPSA) |
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