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Registro Completo |
Biblioteca(s): |
Embrapa Unidades Centrais. |
Data corrente: |
31/01/2024 |
Data da última atualização: |
31/01/2024 |
Autoria: |
PASQUIM, P. DA S.; CORREIA, S. DE S.; BRUZAROSKI, S. R.; FAGNANI, R.; ALEGRO, L. A.; SANTANA, E. H. W. DE. |
Afiliação: |
PAMELA DA SILVA PASQUIM, UNIVERSIDADE PITÁGORAS; SELMA DE SOUZA CORREIA, UNIVERSIDADE PITÁGORAS; SAMERA RAFAELA BRUZAROSKI, UNIVERSIDADE DE CUIABÁ; RAFAEL FAGNANI, UNIVERSIDADE PITÁGORAS; LUÍSA ARAGON ALEGRO, ST. JAMES' INTERNATIONAL SCHOOL; ELSA HELENA WALTER DE SANTANA, UNIVERSIDADE DE CUIABÁ. |
Título: |
Is there a market for goat dairy products in the state of Paraná, Brazil? |
Ano de publicação: |
2023 |
Fonte/Imprenta: |
Cadernos de Ciência & Tecnologia, v. 40, e27318, 2023. |
DOI: |
http://dx.doi.org/10.35977/0104-1096.cct2023.v40.27318 |
Idioma: |
Inglês |
Notas: |
Título em português: Há mercado para produtos lácteos caprinos no estado do Paraná, Brasil? |
Conteúdo: |
ABSTRACT - The objective of this work was to evaluate people’s knowledge and consumption habits regarding goat milk and dairy products, as well the availability of these products in three municipalities (Londrina, Maringá, and Arapongas) in the northern region of the state of Paraná, Brazil, selected for convenience and because they are located close to the state of São Paulo, a major market that includes dairy consumption. To do this, a semi-open form, with 31 questions and hosted on Google Forms, was used. Among the 247 respondents, 47% said they did not know the difference between goat and cow milk. Images of goat UHT milk and cheese were associated (69%) with positive words or interest. The prevalence of goat dairy product consumption was associated with age group (higher milk consumption from 31 years of age and of dairy products from 41 to 60 years) and family income (46% up to three minimum wages and 27% from four to six). Cheese consumption was also associated with the number of inhabitants of the municipality and with their level of schooling. Most of the people who consume or have consumed goat milk (raw, pasteurized, long life, and powdered) and/or dairy products were motivated by taste or recommendations from friends and doctors, in this order. The main reasons pointed out for non-consumption were the lack of knowledge about this dairy product and lack of habit. Goat UHT milk and milk powder were available in all evaluated municipalities, but cheeses were found only in the two largest ones. The studied region is a potential market for the sale of goat milk products. Therefore, publicizing the health benefits of these products, through online and offline marketing strategies, as well as increasing their availability in the markets, should be taken into account. RESUMO - O objetivo deste trabalho foi avaliar o conhecimento e os hábitos de consumo das pessoas referentes ao leite caprino e aos seus derivados, bem como a disponibilidade desses produtos em três municípios (Londrina, Maringá e Arapongas) da região norte do estado do Paraná, Brasil, selecionados por conveniência e por estarem localizados próximos ao estado de São Paulo, um grande mercado que inclui o consumo de laticínios. Para isto, foi aplicado um formulário semiaberto, com 31 questões, hospedado no Google Forms. Entre os 247 entrevistados, 47% afirmaram não saber a diferença entre os leites de cabra e de vaca. Imagens de leite UHT e de queijos caprinos foram associadas (69%) a palavras positivas ou interesse. A prevalência do consumo de produtos láteos caprinos foi associada à faixa etária (maior consumo de leite a partir de 31 anos e de derivados de 41 a 60 anos) e ao rendimento familiar (46% até três salários mínimos e 27% de quatro a seis). O consumo de queijos também foi associado ao número de habitantes do município e ao seu nível de escolaridade. A maioria das pessoas que consomem ou já consumiram leite (cru, pasteurizado, longa vida ou em pó) e/ou derivados caprinos foram motivados pelo sabor ou por indicações de amigos ou médicos, nesta ordem. As principais razões apontadas para o não consumo foram a falta de conhecimento deste tipo de lácteo e a falta de hábito. Leites caprino UHT e em pó estavam disponíveis em todos os municípios avaliados, mas os queijos foram encontrados somente nos dois mais populosos. A região estudada é um mercado potencial para a venda de produtos lácteos de cabra. Portanto, deve-se considerar a divulgação dos benefícios destes produtos para a saúde, por meio de estratégias de marketing online e offline, além da sua maior disponibilização nos mercados MenosABSTRACT - The objective of this work was to evaluate people’s knowledge and consumption habits regarding goat milk and dairy products, as well the availability of these products in three municipalities (Londrina, Maringá, and Arapongas) in the northern region of the state of Paraná, Brazil, selected for convenience and because they are located close to the state of São Paulo, a major market that includes dairy consumption. To do this, a semi-open form, with 31 questions and hosted on Google Forms, was used. Among the 247 respondents, 47% said they did not know the difference between goat and cow milk. Images of goat UHT milk and cheese were associated (69%) with positive words or interest. The prevalence of goat dairy product consumption was associated with age group (higher milk consumption from 31 years of age and of dairy products from 41 to 60 years) and family income (46% up to three minimum wages and 27% from four to six). Cheese consumption was also associated with the number of inhabitants of the municipality and with their level of schooling. Most of the people who consume or have consumed goat milk (raw, pasteurized, long life, and powdered) and/or dairy products were motivated by taste or recommendations from friends and doctors, in this order. The main reasons pointed out for non-consumption were the lack of knowledge about this dairy product and lack of habit. Goat UHT milk and milk powder were available in all evaluated municipalities, but cheeses were found o... Mostrar Tudo |
Thesagro: |
Comercialização; Consumo; Leite de Cabra; Produto Derivado do Leite. |
Thesaurus Nal: |
Dairy consumption; Dairy products; Goat milk; Marketing. |
Categoria do assunto: |
-- |
URL: |
https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/doc/1161504/1/Market-goat-dairy-products-2023.pdf
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Marc: |
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Embrapa Unidades Centrais (AI-SEDE) |
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Registro Completo
Biblioteca(s): |
Embrapa Pesca e Aquicultura. |
Data corrente: |
02/09/2019 |
Data da última atualização: |
14/02/2020 |
Tipo da produção científica: |
Artigo em Anais de Congresso |
Autoria: |
SILVA, P. R. da; ABREU, J. L. da S.; CUNHA, M. K.; BARBOSA, C. F.; NUNES, A. G.; TELLES, R. S. M. de S. |
Afiliação: |
POLIANA RAMOS DA SILVA, UNIVERSIDADE CATÓLICA DO TOCANTINS; JOAO LUCAS DA SILVA ABREU, UNIVERSIDADE CATÓLICA DO TOCANTINS; MARCELO KONSGEN CUNHA, UNIVERSIDADE CATÓLICA DO TOCANTINS; CLAUDIO FRANCA BARBOSA, CNPASA; ALEX GONÇALVES NUNES, UNIVERSIDADE CATÓLICA DO TOCANTINS; REYNALDO SERGIO MADRUGA DE SOUZA TELLES, UNIVERSIDADE CATÓLICA DO TOCANTINS. |
Título: |
Efeito da calagem e adubação fosfatada na produtividade inicial do capim Andropogon gayanus cv. Planaltina no município de Palmas - TO. |
Ano de publicação: |
2019 |
Fonte/Imprenta: |
In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ZOOTECNIA, 29., 2019, Uberaba. Tecnologias que alimentam o mundo: anais eletrônicos. Uberaba: Sociedade Brasileira de Zootecnia, 2019. |
Idioma: |
Português |
Notas: |
Zootec 2019. |
Conteúdo: |
The effect of liming and phosphorus fertilization on the initial productivity of Andropogon gayanus cv. Planaltina in the municipality of Palmas - TO. A completely randomized design was used: DIC, which consisted of five treatments and four repetitions. The following treatments were used: T1: Control, T2: Elevation of Saturation by Bases at 60% + Zero Phosphorus, T3: Elevation of Ca and Mg + Zero of Phosphorus T4: Elevation of Saturation by Bases at 60% + 50 kg ha-1 of phosphorus, T5: increase in the content of Ca and Mg + 50 kg ha-1 of phosphorus. There was a significant effect on the initial yield of dry matter where phosphorus was applied. However, when comparing the different liming methods in isolation, no significant effect was obtained. It is concluded, therefore, that although adapted to low fertility soils, Andropogon gayanus cv. Planaltina responds well to the application of lime and fertilizers. |
Palavras-Chave: |
Palmas-TO. |
Thesagro: |
Acidez do Solo; Adubação; Andropogon Gayanus; Calagem; Capim Andropogon; Cerrado; Fósforo; Pastagem. |
Categoria do assunto: |
P Recursos Naturais, Ciências Ambientais e da Terra |
URL: |
https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/201510/1/CNPASA-2019-zootec.pdf
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Marc: |
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Embrapa Pesca e Aquicultura (CNPASA) |
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