04657naa a2200301 a 450000100080000000500110000800800410001902400640006010000220012424501020014626000090024850001010025752036820035865000220404065000190406265000140408165000140409565000220410965000120413165000190414365000300416270000220419270000220421470000160423670000180425270000250427077300600429521615042024-01-31 2023 bl uuuu u00u1 u #d7 ahttp://dx.doi.org/10.35977/0104-1096.cct2023.v40.273182DOI1 aPASQUIM, P. DA S. aIs there a market for goat dairy products in the state of Paraná, Brazil?h[electronic resource] c2023 aTítulo em português: Há mercado para produtos lácteos caprinos no estado do Paraná, Brasil? aABSTRACT - The objective of this work was to evaluate people’s knowledge and consumption habits regarding goat milk and dairy products, as well the availability of these products in three municipalities (Londrina, Maringá, and Arapongas) in the northern region of the state of Paraná, Brazil, selected for convenience and because they are located close to the state of São Paulo, a major market that includes dairy consumption. To do this, a semi-open form, with 31 questions and hosted on Google Forms, was used. Among the 247 respondents, 47% said they did not know the difference between goat and cow milk. Images of goat UHT milk and cheese were associated (69%) with positive words or interest. The prevalence of goat dairy product consumption was associated with age group (higher milk consumption from 31 years of age and of dairy products from 41 to 60 years) and family income (46% up to three minimum wages and 27% from four to six). Cheese consumption was also associated with the number of inhabitants of the municipality and with their level of schooling. Most of the people who consume or have consumed goat milk (raw, pasteurized, long life, and powdered) and/or dairy products were motivated by taste or recommendations from friends and doctors, in this order. The main reasons pointed out for non-consumption were the lack of knowledge about this dairy product and lack of habit. Goat UHT milk and milk powder were available in all evaluated municipalities, but cheeses were found only in the two largest ones. The studied region is a potential market for the sale of goat milk products. Therefore, publicizing the health benefits of these products, through online and offline marketing strategies, as well as increasing their availability in the markets, should be taken into account. RESUMO - O objetivo deste trabalho foi avaliar o conhecimento e os hábitos de consumo das pessoas referentes ao leite caprino e aos seus derivados, bem como a disponibilidade desses produtos em três municípios (Londrina, Maringá e Arapongas) da região norte do estado do Paraná, Brasil, selecionados por conveniência e por estarem localizados próximos ao estado de São Paulo, um grande mercado que inclui o consumo de laticínios. Para isto, foi aplicado um formulário semiaberto, com 31 questões, hospedado no Google Forms. Entre os 247 entrevistados, 47% afirmaram não saber a diferença entre os leites de cabra e de vaca. Imagens de leite UHT e de queijos caprinos foram associadas (69%) a palavras positivas ou interesse. A prevalência do consumo de produtos láteos caprinos foi associada à faixa etária (maior consumo de leite a partir de 31 anos e de derivados de 41 a 60 anos) e ao rendimento familiar (46% até três salários mínimos e 27% de quatro a seis). O consumo de queijos também foi associado ao número de habitantes do município e ao seu nível de escolaridade. A maioria das pessoas que consomem ou já consumiram leite (cru, pasteurizado, longa vida ou em pó) e/ou derivados caprinos foram motivados pelo sabor ou por indicações de amigos ou médicos, nesta ordem. As principais razões apontadas para o não consumo foram a falta de conhecimento deste tipo de lácteo e a falta de hábito. Leites caprino UHT e em pó estavam disponíveis em todos os municípios avaliados, mas os queijos foram encontrados somente nos dois mais populosos. A região estudada é um mercado potencial para a venda de produtos lácteos de cabra. Portanto, deve-se considerar a divulgação dos benefícios destes produtos para a saúde, por meio de estratégias de marketing online e offline, além da sua maior disponibilização nos mercados aDairy consumption aDairy products aGoat milk aMarketing aComercialização aConsumo aLeite de Cabra aProduto Derivado do Leite1 aCORREIA, S. DE S.1 aBRUZAROSKI, S. R.1 aFAGNANI, R.1 aALEGRO, L. A.1 aSANTANA, E. H. W. DE tCadernos de Ciência & Tecnologiagv. 40, e27318, 2023.